اخبار

تغذیه صحیح در پیشگیری و کنترل فشار خون بالا نقش موثری دارد

تغذیه صحیح در پیشگیری و کنترل فشار خون بالا نقش موثری دارد


معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اشاره به اینکه تغذیه صحیح در پیشگیری و کنترل فشار خون بالا نقش موثری دارد از مردم خواست در وعده های غذایی خود از میوه و سبزی های تازه و خوراکی های سالم استفاده کنند.

دکتر ابراهیم شکیبا روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه پرفشاری خون سبب افزایش خطر حملات قلبی، سکته و نارسایی کلیه می‌شود، افزود: همچنین فشار خون بالای کنترل نشده می‌تواند منجر به نابینایی، نامنظمی ضربان قلب و نارسایی قلبی شود.

او گفت: خطر این عوارض در صورت وجود عوامل خطر بیماری‌های قلبی عروقی مانند دیابت افزایش می‌یابد.

دکتر شکیبا یادآوی کرد که برای پیشگیری از ابتلاء به فشار خون بالا و کنترل آن افراد باید نسبت به کنترل وزن، کاهش مصرف سدیم، افزایش مصرف پتاسیم و کاهش مصرف چربی اقدام کنند.

وی در مورد کنترل وزن، گفت: چربی اضافی ذخیره شده در بدن به ویژه چربی ناحیه شکمی می‌تواند باعث افزایش فشار خون و در نتیجه خطر بروز حمله قلبی و مغزی را افزایش دهد.

به گفته او کاهش وزن به تنهایی یکی از مؤثر ترین درمان‌های غیر دارویی برای مبتلایان به پرفشاری خون می‌باشد.

رئیس شبکه بهداشت استان کرمانشاه در ادامه در ارتباط با کاهش مصرف سدیم نیز گفت: نمک در افزایش فشار خون بسیاری از افراد تأثیر دارد و کسانی که یکی یا هر دو والدین آنها مبتلا به پرفشاری خون است و افراد بالای ۵۰ سال با مصرف نمک شانس بیشتری برای ابتلاء به پرفشاری خون دارند.

او گفت: فشار خون یک سوم تا نیمی از افراد مبتلا به پرفشاری خون نسبت به نمک حساس می‌باشد.

وی با بیان اینکه سدیم (ماده موثره نمک) در انواع محصولات غذایی به صورت آشکار و پنهان وجود دارد، افزود: مواد غذایی نمک سود و دودی شده، انواع شور و ترشی، تنقلات شور مانند چیبس، پفک، محصولا غذایی که حاوی مونو سدیم گلوتامات هستند مانند بیسکویت و شکلات‌های خارجی (که روی برچسب محصول به آن اشاره شده) جوش شیرین که در پخت شیرینی و کیک کاربرد دارد و نان‌هایی که در پخت آنها جوش شیرین بکار رفته منبع عمده غذایی سدیم هستند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه گفت: طبق توصیه سازمان بهداشت جهانی، حداکثر مقدار مصرف روزانه نمک در افراد زیر ۵۰ سال پنج گرم (یک قاشق مربا خوری سر صاف) است و افراد بالای ۵۰ سال، بیماران قلبی و عروقی و کودکان باید روزانه سه گرم نمک مصرف کنند.

دکتر شکیبا برای پیشگیری از ابتلاء به فشار خون بالا و کنترل آن بر افزایش مصرف پتاسیم تاکید کرد و افزود: بسیاری از پژوهش‌ها نشان داده‌اند که پتاسیم هم در پیشگیری و هم در درمان پرفشاری خون مؤثر است.

وی اضافه کرد: بنابراین مصرف مواد غنی از پتاسیم یعنی میوه‌ها (موز، زرد آلو، پرتقال، انجیر، هلو، گریپ فروت، انگور و آلو)، سبزی‌ها (سیب زمینی، سیر، کلم بروکلی، کدو سبز، قارچ، گوجه فرنگی) و حبوبات نقش مهمی در کنترل پرفشاری خون دارند.

وی یادآوری کرد که در کمبود پتاسیم، ضعف (به خصوص در پاها) احساس کرخی، گرفتگی ماهیچه‌ها، ضربان قلب نامنظم، بیش از حد می‌باشد.

وی همچنین بر استفاده از منابع غذایی دارای منیزیم نیز تاکید کرد و گفت: منیزیم یک عنصر مهم در جلوگیری از انقباض عضلات صاف رگ‌ها به شمار می‌رود و از این رو به عنوان گشاد کننده عروق می‌تواند در تنظیم فشار خون ایفای نقش کند.

او گفت: دریافت مقادیر مناسبی منیزیم از طریق منابع غذایی مثل سبزیجات با برگ سبز تیره، مغزها حبوبات و غذاهای دریایی توصیه می‌شود.

وی همچنین استفاده از منابع غذایی دارای کلسیم را نیز مورد تاکید قرارداد و افزود: منابع غذایی کلسیم مانند شیر سبب کاهش فشار خون می‌شوند و روزانه باید ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ میلی گرم کلسیم دریافت نمود.

به گفته او یک لیوان شیر حدود ۳۰۰ میلی گرم کلسیم دارد و ماست، پنیر، کشک، دوغ، بادام، کنجد و انواع کلم نیز سایر منابع خوب کلسیم به شمار می‌روند.

وی کاهش مصرف چربی را نیز در کنترل فشار خون موثر دانست و گفت: از آنجا که پرفشاری خون و بیماری‌های قلبی و عروقی در بیشتر موارد با هم ایجاد می‌شوند و همچنین کاهش مصرف چربی در کاهش وزن مؤثر است پس چربی به عنوان یک عامل تغذیه‌ای در ایجاد فشار خون بالا مؤثر است.
۱۱ تیر ۱۳۹۸ ۱۲:۲۴

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید